ערש"ק פרשת במדבר, ב"דרך", תשע"ו
בני ישראל היוצאים מארץ מצרים, נקודת היציאה, מגיעים אל הר סיני, נקודת ביניים בדרכם אל נקודת היעד, ארץ ישראל.
הדרך מנקודת היציאה, ארץ מצרים, אל נקודת היעד, ארץ ישראל, הינה משמעותית וחשובה לכשעצמה. אומר הרב צבי יהודה קוק, "בחיי האדם יש הכרח להיות גם בדרך".
עם ישראל "בדרך" ,כל ישראלי הינו בדרך. בכל עניני הפרט והכלל, הדרך, הינה מהות בחיי הפרט והכלל, כל אחד הינו חלק ופרט בעם ישראל הנמצא בדרך.
כלל הפרטים הינו המכלול השלם, העם הנמצא בדרך. העם היכול לכל הטלטולים והמאורעות בדרך מכח היותו בנוי מפרטים הבונים את השלם. כל אחד מביא את יכולותיו וגם את מגבלותיו ל"דרך" משותפת זו, דרך אשר סופה ידועה, הגעה אל היעד.
חיי העם ותפקודו התקין הבריא והנכון תלוי בשיתוף ואיזון בין כל מרכיביו, פרטיו.
בתפלת מוצאי שבת מוסיפים בשמונה עשרה , תפלת "אתה חננתנו". בתפלה זו נאמר אתה חננתנו למדע תורתך. ותלמדנו לעשות חקי רצונך. ...אבינו מלכנו החל עלינו הימים הבאים לקראתנו לשלום. חשוכים מכל חטא. ומנקים מכל עון. ומדבקים ביראתך. אומר הרב צבי יהודה הימים הבאים לקראתנו ,לדבקם ניתן ע"י יראתך.ימי השבוע הינם "דרך" בין שבת לה' אל שבת לה'.
"הדרך" הינה מקום ה"דיבוק" הדרך היא המקום בו מדבקים, מקשרים מקום היציאה אל מקום ההגעה.
הדרך היא המורה מאין באת ולאן אתה הולך. ההליכה בדרך היא המורה למהות ענינה של הליכה מ.. אל.. ב"דרך" נבחן האדם, נבחן העם.
האדם, העם ניכר ביותו הולך בדרך. היציאה מ... מורה על היות האדם מבקש לעצמו עלייה, התקדמות אל מקום גבוהה יותר, בדרך אל היעד נבחן האדם, ניכר באדם אם אכן בנה והכין עצמו להגיע אל המקום הגבוהה יותר. בהגיעו, הוברר אכן יכול הוא.
הליכת האדם מצריכה הליכה שלמה, הליכה על כל מרכיביו גופו ונפשו, ההליכה בדרך הינה הליכה כוללת כל המרכיבים הגופניים הנפשיים והרוחניים באדם. לא ניתן ללכת למחצה לשליש או לרביע, ההליכה הינה שלמה, כוללת.
עם ישראל ההולך בדרך יוצא הוא ממצרים בדרכו לארץ ישראל, היעד. בדרך מקבל העם הנחיות הליכה, הנחיות חניה והנחיות הגעה. עם ישראל מקבל הנחיות "הדבקה", הנחיות כיצד יוכל להגיע אל יעדו וייעודו.
ה"דרך" ה"הדבקה" אינם רק חיבור, ההדבקה ענינה גם הוראות סדר ואופן ההליכה והחניה.
גם ההליכה מצריכה הנחיה, גם ללכת צריך לדעת איך. כל זאת על מנת לאפשר הליכה צלחה בדרך.
הדרך הינה הכרחית לצורך ההכנה אל היעד אך גם הכרחית היא לדעה מאין באת ולאן אתה הולך. תמיד על האדם, על העם לזכור וזכרת, כי עבד היית בארץ מצרים.
עם ישראל בדרכו ממ"ט שערי טומאה, אל ארץ אשר ארץ, אשר-יהוה אלהיך דרש אתה: תמיד, עיני יהוה אלהיך בה--מרשית השנה, ועד אחרית שנה .
בהליכה בדרך יש מן הסכנה שכן ידוע, עמלק ניסה לתפוס אותנו בדרך, אשר קרך בדרך, ויזנב בך כל-הנחשלים אחריך--ואתה, עיף ויגע; ולא ירא, אלהים. עיקר הסכנה ולא ירא, אלהים.
ההנחיות להליכה בדרך הינם על-פי יהוה, יסעו בני ישראל, ועל-פי יהוה, יחנו.בהליכה שכזו ההגעה ליעד בשלום, בטוחה.
כפי שבגוף האדם, ההליכה מצריכה סדר רגל יד וכו' כך גם ההליכה של העם מצריכה סדר, בהליכה של עם ישראל הסדר הינו סדר אלוקי, רוחני.
בדרך יש סדר נסיעה, סדר חניה על-פי יהוה, יסעו בני ישראל, ועל-פי יהוה, יחנו.
כל עשייה ברוחניות (גם בגשמיות) הינה מצריכה סדר המאפשר הגעה אל היעד.
חייו של העם כחייו של הפרט, בנויים מ"דרך" תמיד על האדם לזכור, הדרך מצריכה הכנה התואמת את היותו ב"דרך" וכן את היותו יכול להגיע אל היעד.
ה"דרך" קשה היא, הדרך הינה עזיבה מקום מוכר ובטוח והליכה אל מקום אחר אשר חפץ הנו חפץ העם והפרט, על כן קשה היא.הקושי הינו בדרך אך נגיע אל מקום הבטוח .
הקושי הוא רק בדרך, עוד מעט קט נגיע
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי .מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, מתמחה במצוקות על רקע נפשי, מטפל בחולים במחלות "סופניות". 052-6409251